Paras & Pältsa 2003

1. päivä: Kilpisjärvi - Kuohkimajärvi

Kebnekaisen huiputus oli jäänyt vakikaveriltani väliin ja johonkin oli vielä päästävä tänä syksynä. Pältsan huiputus oli tullut mieleen jo 3 vuotta sitten alueella vaellettaessa, ja samalla kun paikalla oltaisiin, Paraksen näyttävä nyppyläkin olisi pakko kavuta.
Lähdimme tuttua reittiä Kilpisjärveltä Mallan luonnonpuiston rinteisiin kohti Kuohkimajärven autiotupaa taas tuttuun alkuillan aikaan pitkän bussimatkan päätteeksi. Pelkkä viikon varustus tuntui taas aluksi tuhdilta selässä, mutta vauhtiin pääseminen oli aina ollut hidasta. Tupa oli kumma kyllä tyhjillään pilvisessä, tuulisessa säässä ja illan aikana enää muitakaan vaeltajia tupaan yötä viettämään ilmestynyt.
Illan aikana tuli jo Paraksen huippua horisontissa tiirailtua, tuvan pihalta katsottuna korkeutta näytti olevan juhlallisesti, vaikka vajaaseen puoleentoistatuhanteen metriin "vain" nousikin.

2. päivä: Kuohkimajärvi - Paraksen kupeeseen

Ennen keskipäivää lähdettiin Parasta kohti järven läntistä puolta merkitsemättömältä mönkijöiden polulta. Ura oli karttaan merkitty ja selvä reitti koivikon ja järven rantaa kiertäen etenikin. Järven ohi päästyä noustiin rinne ylös paljakalle.
Rinteen yläpäässä pidetyllä tauolla eteen iski ennen harvinainen rakkovika jalkoihin. Uudet täysnahkaiset Borneot olivat hiertäneet alustavasti nilkat helliksi. Vanhat kangas-goretexit olivat sen verran hengittävämmät, että oudoksesta jalat olivat kostuneet hiestä. Oppia ikä kaikki. Vahinko oli jo sattunut ja sen kanssa oli loppumatka elettävä. Kunnon paikkauskaan ei onnistunut kun ei tullut keinonahkalappuja mukaan, ennen kun ei tarvetta ollut tullut eteen. Etenimme paljakkaa Paraksen lähestyessä, ja muutamien kivikkoisten kumpareiden ja jokien yli. Reittiä pitkin länteen Paraksen jäädessä pohjoiseen tulimme rajan lähellä olevalle Gappohyttalle. Tuvan piirissä oli vanhempi suomalainen kaveripari juuri eineksellä ja samaan ryhdyimme mekin.
Tauon jälkeen laskeuduimme kohti Parasta siellä täällä olevien lampien ohi ja sopivan paikan tultua eteen iskimme teltan pystyyn muutama kilometri ennen Paraksen eteläistä alkurinnettä. Edessäpäin näkyi joitakin hahmoja, tuvalla tapaamamme pari oli kertonut ryhmien olevan liikkeellä. Ilta pilvistyi aikanaan enemmän ja tuuli kävi kohtalaisena.

3. päivä: Paraksen huiputus

Päivän alkaessa lähdimme kahta kättä heitellen rinnettä kohti. Ennen ensimmäistä nousua eteen iski muutama telttojen rykelmä sekalaista seurakuntaa ja muutaman isännän kanssa tuli turistua.
Alkurinteillä tuli eteen idyllinen pieni putous Paraksen huippu auringon paisteessa. Alkurinne oli vihertävää, pehmeää nurmea. Lampaat vain puuttuivat ;) Kohta rinne muuttui huipun kaltaiseksi kivikoksi, jota tosin oli helppo tallustaa tukevassa maastossa. Rinteen taitoskohdassa oli laajahko tasainen, jossa saavutimme myös joitakin lähileiristä lähteneitä.
Hetken pohjoisen puolen laaksoa ja loppurinteen kivikkoa tutkittuamme lähdimme nousuun. Kivikko oli sen verran tukevaa ja isokokoista jotta nouseminen oli vain jalkalihaksista kiinni. Nousimme omaan tahtiin huipulle, jossa joitakin lähileirien vaeltajia oli istumassa näkymiä ihmetellen. Luoteesta näytti olevan tulossa isoja tummia pilviä kohti, joten jossain vaiheessa päivä kääntyisi ainakin kylmän tuuliseksi. Pohjoispuolen näkymät olivat mainostetun juhlalliset, vihreän kylän näkyessä kaukana alhaalla. Etelän suunnassa näkyvä Måskåkaisen rinteet näyttivät kutsuvilta auringossa. Muutamien sadepisaroitten tipahtaessa lähdimme laskuun. Taittokohdasta vihreille alkurinteille sää taas kirkastui ja lämpöäkin riitti nautittavaksi asti. Leirirykelmien läpi teltalle einesten kimppuun.
Illan tullessa sää taas pilvistyi ja sää muuttui tuulisen sateiseksi. Alussa tuumimme lähtevämme Pältsan kupeeseen jo samaisena päivänä, mutta päätettiin odottaa seuraavaan päivään.

4. päivä: Paraksen kupeesta - Pältsan kupeeseen

Seuraava päivä tulikin sateettomana, päiväsaikaan lähdimme tupaa ja rajaa kohti. Tuvalta eteenpäin merkittyä reittiä etenimme vain palan matkaa, erkaantuaksemme kohti Pältsaa. Pältsan itäpuolista jokea ennen oleva rinne tuntui aluksi nousevan loputtomasti mutta pian eteen iski tasainen ja loiva lasku joen suulle järven rantaan. Kahluu yli joen - kuivin jaloin ;) - ja teltta pystyyn poronpapanoita kiertäen sopivalle tasaiselle.
Lyhyt matka tuli tehtyä mutta huipulta katselisi mieluummin keskipäivän paisteessa. Auringon kääntyessä laskuun pilvien keskellä, telttapaikkamme oli näyttävä keskellä tasankoa Pältsan rinteen kupeessa.

5. päivä: Pältsan huiputus - Pältsan tuvan kupeeseen

Ennen lähtöä olin tietoinen että Pältsaa huiputetaan enemmän pohjois-puolelta, mutta vieressä ollessamme ja kartalta katsottuna Pältsan huipun ja viereisen piikin satula näytti sopivalta kohdalta.
Alkurinteen olivat taas pehmeä niittymäistä ja sään suosiessa taivallus mieluisaa. Puolessa välissä satulalle nousua rinne muuttui kivikkoiseksi. Satulalle päästyä muuta ei näkynytkään, ja sääkin puhalsi kuuroisena.
Loppunousuun lähdettiin itärinteen reunaa, osaksi kulunutta "portaikkoa". En kuvitellut reittiä kovinkaan suosituksi mutta erehtymään tulisin. Välissä rinnettä oli kierrettävä kauempaa jyrkännettä lohkareiden takia mutta loppumatka viersi jyrkänteelle. Näkymä ylhäällä oli taas sään suosiessa pitkälle kantava. Tasaisen laen keskivälissä oleva huippu oli selkeästi merkitty ja Måskokaisen rinteiden keskelle jäävä laaksokin oli jo erotettavissa.
Laen länsipäässä näkymä alas laaksoon oli juhlallinen rosoisen rinteen kadotessa laakson halkovalle joelle ja vihreälle tasangolle. Eteläänpäin Pälsan piikin ohi näkymä oli myös vertaansa vailla kauniissa säässä. Lämpöisellä laen jyrkänteellä tuli istuttua tovi. Lakea takaisin itäpäätyyn lähdettäessä huomattiin sitten muidenkin lähteneen samaista reittiä ylös. Rinteen puolessavälissä huomasimme keski-ikäisen porukan olevan samoja Paraksen leiriläisiä. Suhteellisen sissiä meininkiä senkin ikäiseltä porukalta, kun eivät mitenkään urheilullisilta näyttäneet. Kuka tässä sitten näyttikään...
Loppurinne mentiin sitten taas vauhdilla, välillä toppuutellen. Teltalle päästyä laitettiin murkinaa rinnan alle ja pidettiin jonkin aikaa taukoa, samana päivänä kun oli tarkoitus päästä vielä eteenpäin Pältsan tuvalle. Ruokalepojen jälkeen kamppeet iskettiin kasaan ja lähdettiin seuraamaan samaista puolta jokea etelään.
Ajatus oli kulkea joen viertä aina tiedetylle sillalle tuvan läheisyyteen. Tässä vaiheessa tulivat vain kartan merkinnät luettua huonosti. Maasto oli alussa kosteaa ja epätasaista nurmea, lähteäkseen alaspäin varpujen keskellä ja kiemurtelevaa, kapeaa poluntapaista pitkin. Ensimmäisten hiekkakumpareiden näkyessä vastarannalla, länsiranta muuttui samanlaiseksi mutta edessä näkyi myös sokkeloisia joen kiemuroita. Kohta edessä olikin pakollinen joen ylitys ja vauhdilla mentäessä jalatkaan eivät kuivina pysy... Matalikon pusikoista läpi ja muutamien hiekkakumpareiden jälkeen päästiin tuttuun sillan kupeeseen ja illan vierähdettyä jo pitkälle ajattelimme pistää letuiksi, joita veistettiin sitten lopun iltaa. Tuhti satsi syötynä iskimme yöpuulle hyvinansaitulle levolle.

6. päivä: Pältsan tuvan kupeesta - Kuohkimajärvi
Päivän sarastaessa oli edessä taas tuttu etappi Kuohkimajärvelle. Tuvan ohitettuamme noustiin koivikon läpi kurakkoon ja kivikkoiseen rinteeseen. Laella katseltiin taaksepäin Måskokaisen rinteitä. Tuumin josko tänne enää olisin tulossa.
Tasaisen jälkeen kivikkoista rinnettä alaspäin ja taas loivaa rinnettä ylös, polun muuttuessa yhä kivisemmäksi. Tässä vaiheessa alkoivat taas nilkat ilmoitella itsestään. Vauhtini alkoi hiipua sen verran että kaveri otti välillä etapin omaa tahtiin ja odotteli sitten jälkeen jäänyttä. Kivikon lähtiessä alas ja läheiselle laituripaikalle lähtevän polun kohdalla sovimme että kaverini pistää loppumatkan omaan vauhtiin ja tulen kunhan ehdin. Rinnettä laskiessa tulikin muutama ylimääräinen tauko pidettyä ja vihdoin tasaiselle koivikkoon päästyä helpotti. Rajapyykillä joitakin retkeläisiä piti taukoaan ja tuvalle päästyä sain omanikin alkamaan. Hetken tauon jälkeen jalat olivat taas siedettävät mutta seuraavaksi päiväksi oli vielä kestettävää tiedossa.
Tuvan pihapiirissä oli telttakin pystyssä ja tuvan terassilla istuessa ilmestyivät pari vaeltajatyttöä sen sisältä, olivat lähdössä eteenpäin.
Päivän menu oli vakio a'la Kuohkimajarvi: poropannupizza & poro-jälkiuunileipäkuutiot. On meinaan tuhdit eväät ;)
Illan aikana paikalle ilmaantui parikin kypsempää naisporukkaa mutta meidän tupaseuramme ei heille näyttänyt kelpaavan...

7. päivä: Kuohkimajärvi - Kilpisjärvi
Viimeisen etapin alkaessa lämpimässä säässä ei kauaakaan tarvinnut odottaa kun nilkkani taas ilmoittelivat itsestään. Otin etenemisen rauhallisesti ja turhia rasittamatta, pakkoko niitä enää oli rikkoa tässä vaiheessa.
Parin tauon jälkeen ja loppurinteitä laskiessa kohti tietä sään hieman pilvistyessä oli olo taas korkeammalla. Loppumatka pikitietä menisi vaikka kuumilla hiilillä. Retkeilykeskuksella taas kämppä alle ja rantasauna varaukseen.
Suihkun jälkeen tuli tutkittua nilkat taas kunnolla ja reippaalla laastarilla paikattuna kävelimme seisovaan pöytään. Ruokailun jälkeen sixpack juomaa huoltoasemalta ja odottelemaan saunavuoroa.
Olut huulessa portailla istuen, mielessä reissun kiintokohdat, auringon kimaltaessa järven laineilla ja koivujen vielä vihertävissä lehdissä... miten paremmin voisi kesänsä lopettaa ? THE END