Lemmenjoki 2002

1. päivä: Njurgalahti

Saavuimme pitkän päivän päätteeksi Lemmenjoelle, kävimme kurkkaamassa kahvila/ravintolan ja varaamassa mökin paluupäivälle, ja ajoimme auton parkkiin vaelluksen aloituspisteelle. Ilta alkoi pimetä ja sää oli leuto. Muutamat kilometrit kuljettua tulimme tulipaikalle Joenkielisen risteyksen kohdalle, jossa muuta vaellusporukkaa oli nuotiolla iltaa viettämässä. Iskimme teltan pystyy lähistöön ja nautimme hetken omasta nuotiosta, päivä oli ollut pitkä joten lepoa kaivattiin.

2. päivä: Härkäkoski

Seuraava päivä alkoi mukavasti leudossa säässä. Taipaleelle isikimme suhteellisenä myöhään, tässä vaiheessa alkoi jo tuntua että parin viikon reissumme päivämatkat eivät päätä huimaisi ;)
Seariknivan leiripaikalla tuli joenylitys veneellä, josta jatkettiin hiekkaharjun kierto taas joen suuntaan. Puron ylistys, palanmatkaa kangasmetsää ja oltiin Härkäkoskella. Teltta pystyyn ja nuotiota palamaan, savustava herkkupussi odotti nauttijaansa...
Ilta-aurinko valaisi tulipaikkaa kauniisti iltaa viettäessämme.

3. päivä: Kultahamina

Sään taas suosiessa lähdimme tällä kertaa suhteellisen aikaisin matkaan. Muutan kilometrin jälkeen oltiinkin Ravadasjärvellä, jossa useampi vaellusporukka piti taukoa. Otimme itsekkin hetken rauhallisesti ja katselimme maisemia.
Lähdimme etenemään rantaa pitkin kohti köngästä, josta muutama kuvan näpsäistyä lähdimme jatkamaan matkaa rantaa pitkin. Tällä taipaleella matkaamme iski kovin tuttavallinen valkoinen ukkoporo jonka jalkojen niksuttelua saimme kuunnella aina Kultahaminaan saakka. Yön vietimme tällä kertaa mökissä.

4. päivä: Muorgam-Vilbus

Seuraava päivä oli varattu vain tunturilla käväisyyn eli kävimme katsomassa Muorgam-Vilbuksen näkymät. Sää oli aurinkoinen ja lämmin mutta huipulla tuuli puhisi.
Päivän päätteeksi ja sateen alkaessa alku-illasta, majoituimme Kultahaminan teltta-alueelle ja yritimme nauttia hetken nuotion antimista.

5. päivä: Morgamojan Kultala

Seuraava päivä lämmitti kuten edellinenkin, alkoi toivoa edes hiukan pilviä. Taival oli hiekkaista polkua tai tieuraa, kullankaivajien reissut olivat selkeästi näkyvissä. Morgamojalla oltiin suhteellisen aikaisin mutta iskimme kuitenkin teltan pystyyn mökin vieressä olevalle teltta-alueelle.
Pilvistyvässä iltapäivässä kävimme tutkimassa reitin jatkoa ja pääsimme hiukan eroon teltta-alueella kiusaavista hyttysistä.
Runsaan aterioinnin jälkeen kulutimme taas nuotiota illan hämärtyessä.

6. päivä: Ravadasjoen tulipaikka

Päivän alku oli pilvinen ja hiukan taisi ropistakkin. Kullankaivajien mökkien jälkeen alkoi sää taas olla lämmin. Tuttuun tapaa teimme vain pienen siirtymän ja iskimme leirin seuraavalle tulipaikalle retin kohdatessa Mattit Ravadas -joen.
Tässä tulikin sitten sommiteltua poronlihankimpaletta kaikenlaisella tavalla eineeksi, ja loppu ei näyttänyt tulevan sen riittoisuuteen.
Alkuillasta otimme myös tyypit joen peseytymismahdollisuuksista ja jos ei kylmyydestä piitannut niin hyvinhän se toimi ;)

7. päivä: Ravadasjärvi

Edellisen päivän aikan olimme toisen vaelluskaverin kanssa suunnitelleet että käymme katsastamassa kuuluisan kullankaivajien lentokentän.
Toinen kavereistani otti pitemmät aamu-unet kun lähdimme matkaan. Ylittämämme Ravadasjoen haara oli suhteellisen hyvin myllätty kaivauksissa, kun ohitimme hiljaiset kaivuupaikat. Taisi olla joku kisa Saariselällä juuri silloin...
Pääsimme Jäkälä-Äytsin vireiselle laelle joka oli lähes ruohikkoinen niitty isolta alueelta. Pieni mökki merkkilinjojen vieressä toimi kai odotushallina ;)
Sää oli parhaimmillaan auringon paistaessa ja isojen kumpupilvien seilatessa pienessä tuulessa. Paluumatkalla tosin alkoi hikin jo irrota.
Teltalle tultua purimme leirin ja jatkoimme matkaa Ravadasjärvelle.
Mökillä ruuan päälle iskimme lettuja ja nautimme aurinkoisessa illassa järven tyyneydestä. Kävimme myös tutkimassa köngään tarkemmin ja otammas parempia kuvia auringon vielä paistaessa.

8. päivä: Härkäkoski
Oltiin taas palaamassa takaisinpäin ja aikaa oli. Emme siis kursailleet vaan vietimme leppoisan aamupäivän Ravadasjärvellä ja jatkoimme vasta sitten Härkäkoskelle. Iskimme teltan valmiiksi tutulle paikalle. Ilta nuotion äärellä sujui tuttuun tahtiin, vielä pystyi nauttimaan olemisen keveydestä.
Tuumimme siellä että kun porukalla oli reissuun varattua aikaa vielä reilusti, seuraavana päivänä käytäisiin katsomassa lähitienoota kahta kättä heilutellen.

9. päivä: Keinopää

Karttaa tutkiessa paras suunnitelma oli käydä katsomassa pohjoisessa olevan Keinopään näkymät. Kartta ja pikku einestä mukana suunnistimme suoraan metsän läpi kohti kohdetta.
Lämmin sää oli tunkkaista tiheässä metsäosuudessa mutta päästyämme Keinopään laelle oli näkymät paremmat sen ansioista. Vietimme hetken maisemia katsellen ja nautimme säästä. Kun pikkupurtava oli syöty ja alkoi vatsanpohja kurista, suunnistimme alaspäin.
Päästyämme taas reitille ennen Härkäkoskea, takaamme ravasi keppimies tuhatta ja saataa. Leiripaikalla hän oli odottamassa meitä, tämä saksalainen kaveri oli kuulemma käynyt kiertelemässä lähitienoota siellä täällä. Puhuessan paikoista joissa oli kiertänyt alueella, itsellä jäi hiukan huono omatunto siitä millaista lomamatkaa itse oltiin tekemässä...
Testasimme veden lämpötilaa lämpimässä, aurinkoisessa säässä, ja ilta sujui tutuissa merkeissä nuotion vierellä.

10. päivä: Tulipaikka Joenkielisen risteyksessä
Paluumatka jatkui pilvisessä säässä, reitti oli tuttua joten matka taittui. Seariknivan leiripaikan kohdalla alkoi tihuttaa kunnolla varmaan toisen kerran koko matkan aikana. Otimme hetken taukoa pohjoisrannalla ja sateen hillittyä ylitimme joen.
Tulomatkalla käytetyssä leiripaikassa teimme taas tutut rituaalit ja nautimme tulipaikasta omassa yksinäisyydessämme.
Ilta venyi pitkään nuotion ja ristiseiskan parissa, yön aikana alkoi sadellakkin.

11. päivä: Njurgalahti

Aamu alkoi kosteassa ja tihuttavassa vesisateessa. Edellisenä päivänä tuumattu Joenkielisen tutkailu jäi pois listasta yksimielisesti, keho kaipasi jo saunaa ja kunnon rasvaa eineeksi ;)
Sateen ropistessa tavalsimme joen vartta kumpuilevassa maastossa. Pääsimme vihdoin parkkipaikalle ja löysäsimme varusteen päältämme autoon. Olimme päivän suunniteltua aikaisemmin paikalla varauksen suhteen joten kävimme ensin tiedustelemassa sen tilanteen. Mökki oli vapaan joten otimme avaimen, varasimme rantasaunan ja suuntasimme mökille varusteiden kevennykseen.
Tunnin sisään könötimme saunan portailla kevyen sateen vilvoittaessa. Reissumatka oli lyhyt lähes parin viikon ajalle mutta siinä ajassa ehtiin oppia kaipaamaan pieniä ylellisyyksiä...