Kebnekaise 2003

1. päivä: Nikkaluokta - Kebnekaisen fjällstation kupeessa

Päästiin Nikkaluoktaan vihdoin pitkän ajomatkan jälkeen alkuillasta, Gällivaaran käännöksestä Kiirunaan asti tietyöt olivat hidastaneet matkaa ja sää oli todella kuuma, automatka oli ollut hiostava. Kiirunan opastuskeskuksesta ostimme Kebnekaisen pienimittakaavaisen kartan. Perillä Nikkaluodassa matkaan oli päästävä nopeasti, jotta ensimmäinen etappi olisi ennen iltamyöhää tehtynä. Piipahdimme ravintolarakennuksessa ja lähdimme matkaan. Alkumatka järvelle kotakahviloineen ja venelaitureineen oli koivikkoa ja leveää, kivistä polkua. Jatkossa eteen tuli muutaman vaaran kierto ja kivikkojen ylityksiä pitkospuilla, kunnes vihdoin jyrkänteen vieritse reitti alkoi nousta loivaa rinnettä ja fjällstation alkoi ilmestyä näköpiiriin. Vihdoin eteen tuli silta, jolta käännyimme länteen, toisen reitin jatkuessa pohjoiseen ?. Aloimme iskeä illan pimetessä telttaa pystyy ensimmäisille rinteille sillan jälkeen, auringon laskettua jo Kebnen huippujen taakse ja sään viilettyä tuntuvasti. Eväitä syödessä totesimme myös hyttysten taas löytäneen meidät, kuten alkumatkastakin. Illan edettyä jo pitkälle, valuimme makuupusseihin seuraavan päivän koitosta varten.

2. päivä: Kebnekaisen huiputus

Heräsimme aamuun aikaisin auringon polttaessa ja teltan hiostavaan lämpöön. Aurinko oli noussut jo varhain ja 8.00-9.00 mennessä kuumuutta oli jo niin paljon että oli pakko lähteä liikkeeseen. Tuhdit aamiaiset syötyämme ja päiväreppu välipaloja täynnä lähdimme etenemään reittiä fjällstationille. Telttoja oli siellä täällä reitin varsilla ja sama jatkui fjällstationin jälkeen. Suosittu paikka kuten tiedossa oli. Lähdimme etenemään reittiä, mutta vahingossa eksyimme haarautuvalle toiselle reitille ja hetken ihmeteltyämme lähdimme rinnettä nousuun oikealle reitille. Ensimmäiset varsinaiset nousut olivat kivisiä ja kapeita, aurinko lämmitti ja välillä oli pakko pitää taukoa. Jotkut huiputtajat olivat kiertäneet viereisen joenuoman toiselle puolelle pitkin vielä olevaa lumirinnettä. Päästyämme laakealle katse etsi taas seuraavaa kavuttavaa satulaa. Länteen nouseva rinne oli täysin lumen peitossa ja auringon paistaessa pehmeää. Nousu oli suhteellisen hidasta, ja tässä vaiheessa alkoi toivoa aurinkolasejakin lumen kiiltäessä. Nousun jälkeen oli taas seuraava rinne edessä, tällä kertaa pohjoiseen, ja pienen kiven ja soran peittämä. Askeliaan sai katsoa pariinkin kertaan. Huippu oli hiukan tasaisempi ja muutamien kivimerkkien jälkeen avautui eteen... ei nousu vaan lasku. Lasku oli jo tosin näkynyt ensimmäisen nousun jälkeen. Samanlaista kivikkoa laskien taas lumiselle pohjalle. Otimme taas hetken happea ja vilvoittavaa sulanutta lumivettä. Edessä olikin sitten äkkijyrkkä nousu, tasaantuen huippua kohti. Tässä vaiheessa reitti oli todella hiekkainen ja petollinen, matka eteni laahaten. Muutaman sadan metrin nousun jälkeen kivikko parani ja saimme tukevampaa jalan alle. Kohta eteemme iskikin Kebnen huippumajat, joista idänpuolella olevalla pidimme taas tauon ja aloimme sihtailla horisonttiin. Sitä riitti ja riitti itään, etelään ja länteen. Tauon jälkeen taas eteenpäin jyrkkää etelärinteen viertä. Pian olimmekin Kebnen lumihuipun edessä, jossa muutamia huiputtajia jo temmelsikin. Huippu näytti niin pieneltä, että piti odottaa vuoroaan. Viimeiset metrit lumihuipulle olivatkin sitten vaikuttavia, kun eteen astui tyhjyyttä silmän kantamattomiin ja jyrkät rinteet kaakkoon/itään ja luoteeseen/länteen. Pehmeään lumeen sai kuitenkin tukevasti jalansijat ja sai poseerattua Kebnen valloittajana ;) Hetken sihtailtua jatkoimme takaisin tuvalle ja pidimme pidemmän tauon. Kaverilla oli jo hiukan paikat turtana, itselläni kuumuus oli hiukan tehoa verottanut. Alaspäin menoon olimme varautuneet keveään tahtiin kaverin polvien takia, alaspäin rynkytys ei näissä maastoissa ilman lastiakaan mitään helppoa ole. Tuumasta toimeen. Ensimmäinen lasku oli sujuvaa ja seuraava nousu vain hiostavaa. Sen jälkeen itselläni alkoi varpaankärjet väsyä, kun askeleet tökkivät suoraan alaspäin lähes pystysuoraa väylää. Omia reittejä olisi tietysti voinut käyttää, mutta kivikon ollessa niin pientä ja pohjan petollista hiekkaa, kivet lähtivät liikkeeseen liian helposta ja kaatuminen olisi ollut selviö. Päästyämme lumiselle laskulle otimme lapsuuden aikaiset keinot käyttöön ja laskimme kuorihousuilla sujuvasti pitkää laskua. Edellämme menneet ruotsalaistytöt päästivät kunnon laskun aina alas asti, itse en tuohon huonon tekniikan takia pystynyt... tai jotain. Päätimme käyttää viimeisessä/ensimmäisessä laskussa joen varressa olevaa lumirinnettä samalla tavalla hyödyksi ja melko hyvin se toimikin, tosin pulkkamäkeä ei uskaltanut laskea rinteen laskiessa niin jyrkästi alas juoksuun. Puoliluistelua pitkin lumiuraa laskimme alas asti ja rinteet oli ohitettu. Viimeiset paluukilometrit rinteen viertä fjällstationille olivat kumman kuluttavat, oudoksesta tasaista harppoen. Tulimme myös alussa hukkuneelle kääntökohdalle ja ihmettelimme viitoituksen puuttumista kun muuten ollaan niin luksus-paikassa. Erkaneva reittikin oli suhteellisen heikko tällä kohdin. Ohitimme vilkkaan fjällstationin ja jatkoimme "kilpajuoksua" teltalle kunnon murkinan ääreen. Taas hyttysten syötävinä evästä purren tuli todettua että 11 tuntia oli koko koitokseen kulunut. Aika tuntui pitkältä mutta nousuja muistellessa ei sittenkään niin mahdottomalta. Säänkin ollessa kuin välimeren aurinkolomalla, ei ihme jos vauhti oli hiukan hellittänyt useampaankin otteeseen. Iltaa nauttiessa ja taas auringon laskiessa totesimme että seuraavana päivänä voisi käydä viereistä reittiä pohjoiseen, riippuen kunnosta. Kaverini oli siitä vielä hiukan epävarma. Pitkän illan jälkeen kömmimme taas petiin ja odottelimme mikä sää huomenissa odottaisi.

3. päivä: Kebnekaisen fjällstation kupeessa

Ja sieltähän se aurinko taas nousi kellon tarkasti ja lämpöisempänä kuin ennen. Kello 7.00 aamulla oli jo pakko nousta ja avata teltta täysin auki vilvoitusta varten mutta suhteellisen tyynessä ilmassa ei sekään onnistunut. Kaverini oli ollut oikeassa kuntonsa suhteen ja tuumi että ei viitsisi kuluneita polviaan tänään ärsyttää. Eikä itselläni ollut siihen moittimista, tässä säässä olisi ollut tekemistä keveämmässäkin maastossa. Päivä sujui maastoja ihaillessa ja vaaka-asennossa viettäen. Vähän väliä reittiä laahusti jos jonkinlaista kulkijaa, jos jonkinlaisia kantamuksia kantaen. Jotkut ovat joskus tuumineet tai todenneet että norjalaiset ja ruotsalaiset eivät turhia vaelluksillaan kanna, mutta nähdyn perusteella sieltäkin löytyy tavallisia kuolevaisia hehtaarireppuineen... Ilta valui taas pitkälle iltaan ja suunniteltu paluumatka alkaisi seuraavana päivänä.

4. päivä: Kebnekaisen fjällstation kupeessa - Nikkaluokta

Aamun pakkailujen ja aamiaisen jälkeen lähdimme eteenpäin, jotta pääsisimme matkaan aikaisin. Sää oli vieläkin suhteellisen lämmin, mutta nyt oli horisonttiin jo ilmestynyt muutamia kunnon pilviä. Matka aina järven laiturille asti verotti kuitenkin taas hikinyörejä. Tauko ja taas matkaan. Tässä vaiheessa alkoivat kovat, kiviset lehmänpolut taas tuntua varpaissa. Nikkaluoktan ravintolarakennuksen ja väenpaljouden keskelle tultuamme reissu oli kuitenkin valmis ja auton ladattuamme iskimme suihkuun polettien avulla. Tiedoksi että muutamalla poletilla ei näissä suihkuissa pitkälle pötki, kun muutaman minuutin suihkusta vajaa toinenkin on jääkylmä. MOT. Noh, tarkoitus olikin päästä kunnon suomalaiseen saunaan majoituksessa kotia kohti. Iskimme siis matkaan nopeasti, edessä oli vielä pitkä automatka ja luultavasti taas hitaita työmaita ohiteltavana. Parin ajokilometrin jälkeen olivat pilvet alueella muuttuneet jo todella tummiksi ja taisi muutama sadepisarakin tuulilasiin iskeä. Muutamat todella aurinkoiset päivät olivat siis tulleet meille kuin tilauksesta. Hiukan viileämpikin olisi kyllä riittänyt... Kunnon huiputus - ainakin pohjanmaalaisen mielestä - oli siis tullut tehtyä ja suoritettuina olivat nyt sekä Suomen että Ruotsin korkeimmat huiput. Looginen jatko olisi siis jatkaa Norjaan... THE END