Karhunkierros 1997

1. päivä: Ruka - laavu

Matka Rukalle kulki Vaasasta junalla Ouluun, bussilla Kuusamoon ja vaihto paikallislinjaan Rukalle. Kello oli pitkälti iltakuudessa, joten emme jatkaneet enää Hautajärvelle, joka alunperin oli suunniteltu aloituspiste. Ilta-auringossa lähdimme nousemaan Rukan mäkiä kohti ensimmäistä autiotupaa. Nousuja riitti yksi toisensa perään ja lainarinkat painoivat sen verran että hikikin puski päälle. Auringon laskiessa olimme vasta päässeet mäkien ohi ja matka taittui pitkin soratietä, kääntyäkseen hakkuualueen metsätielle. Tässä vaiheessa merkit katosivat ja tuumimme hetken vielä reittiä etsittyämme, että palaamme hirsilaavulle, jonka olimme soratiellä ohittaneet. Siinä tuli sitten ensimmäinen yö väristyä, joka iski hallan puolelle.

2. päivä: laavu - Jyrävän autiotupa (Siilasmaja?)

Aamu tuli hitaasti ja lähdimme matkaan pikkutunneilla. Yöllä oli tullut varmaan ensilumetkin tällä alueella. Ei mennyt kauaa kun huomasimme missä olimme menneet edellisenä yönä ohi. Jatkoimme hakkuualueen halki metsäisemmälle alueella auringon sulattaessa kuuraa ja reippaan tunnin jälkeen tulimme autiotuvalle (Porontimajoen autiotupa ?). Paikalla oli viihtynyt myös muutama muu hirsilaavussa mutta paremmalla varustuksella kuin me. Iskimme nuotion kimppuun ja valmistimme tuhdin aamiaisen. Tuvan tyhjettyä kävimme myös hiukan lämmittelemässä, ennen kuin jatkoimme matkaa. Päivä kirkastui tunti tunnilta ja maasto muuttui enemmän mäntyiseksi kangaspoluksi. Noin tunnin kuluttua tuli taas käännös eteen ja taas otimme sen väärän suunnan. Matka jatkui siltä täältä kiertäen ehkä muutamia kilometrejä leirintäalueelle, joka oli täysin tyhjä. Tässä vaiheessa paikkamme selvisi ja hetken paikkaa ihmetellettyämme palasimme takaisin käännökselle, ja jatkoimme oikeaan suuntaa. Käännös oli taas luvassa, mutta tällä kertaa oli kunnon kyltti, joka osoitti Jyrävän tuvalle ja toinen - tietommekin mukaan - Juuman kylälle. Lähdimme pitkoksia pitkin ja laskeuduimme kivistä rinnettä tuvalle. Tuvalla oli muistaakseni muutama vaeltaja jo kotiutunut, ja syönnin jälkeen paikalle eksyi myös kolme kollia. Illan kuluessa yritettiin tupaa lämmittääkkin kunnolla mutta työn takana oli, paikka tuntui niin kostean kolealta.

3. päivä: Jyrävän autiotupa

Seuraavana päivänä vedimme sikeitä pitkään, ja muitten jatkettua matkaa totesimme että otetaan välipäivä ja käydään Juumassa. Lähdimme valkoiseen maastoon kohti Juumaa, maaston ollessa nuorta männikköä ja kangaskumpuja. Juuman sillan yli tulimme järven rantaa elintarvikekioski/kahvilaan, josta laitoimme postikortit menemään. Jatkoimme takaisin Jyrävälle jolle näytti tulleen päivävieraita. Eräopas oli nuotiolla laittamassa riekkoja valuraudalla ja välissä turisi turhia. Isäntäporukan lähdettyä iskimme taas tupaan ja iskimme omiin eväisiimme, tosin ehkä hiukan laimealla mielialalla... Ilta hämärtyi nopeasti.

4. päivä: Jyrävän autiotupa - Jussinkämppä

Tuleva päivä oli taas valkoinen ja luminen, mutta etappi olisi mielenkiintoinen. Eteen tulisivat joen mahtavimmat rinteet ja sää oli aurinkoinen. Lähdimme kiertämään Juuman suunnalta sillan yli ja kiemuraista vesistöä viistäen. Kaverin kusiluistimet olivat tässä maastossa todella edukseen, kaksi askelta ylös ja yksi takaisin! Pääsimme kohta Jyrävän vastarannalle ja auringon vielä noustessa autiotupa ja poukama loivat hienon näkymän. Seuraavat kilometrit Kitkajokea seuraten olivat rinteitä ylös ja alas, jylhän mäntymetsän läpi jokea seuraten. Välillä reitti viisti joen reunaa, välillä kavuttiin ylös korkeimmalle kohdalle. Reitin tasaannuttua taittokohdassa , eteen tuli useita pieniä kalastajien kotia, kohta oli selvästi perhostajien suosiossa. Reitti lähti erkanemaan joesta ja tasaantui. Pian puitten läpi näkyi järvi ja sen vieressä iso autiotupa ja kota. Tupa oli yli 20 vaeltajalle ja täysin autio. Keskellä tupaa oleva kamiina sai pian kyytiä ja tupa sai tuhdin lämmön. Einesten jälkeen lämpö iski ytimeen ja illan pimetessä uni mieleen. Kaverille tuli hinku kuumempaan ja tukittuaan kamiinan olo oli kuin Saharassa. Alkuilta meni melkein portailla vilvoitellessa...

5. päivä: Jussinkämppä - Ansakämppä
Etapille taas päivän sarastaessa, reitti jatkui nyt perinteisemmän kuusimetsän siimeksessä. Tästä välistä ei ole sen tarkempaa muistikuvaa. Jossain vaiheessa kuitenkin reitti nousi sen verran että joki tuli alas näköpiiriimme leveästi kiemurrellen ohi metsäsaarien, mutta tultuamme seuraavalle tuvalle, oli kiemurrellut taas viereen. Tupa oli kaksipuolinen ja autio, jona se pysyikin koko yön. *Tupa palanut 2002, uusi valmistunut 2004 (1,2km etelämpänä)*

6. päivä: Ansakämppä - Taivalköngäs

Jatkoimme matkaa taas päivän sarastaessa, taas valkoisessa maastossa. Reitti lähti seuraamaan enemmän jokea ja nousi nuoremman mäntymetsän ohessa. Pian tulivat eteen paikan kuuluisat punakalliot Kiutakönkäällä, lähellä Oulangan luontokeskusta. Kävimme kalliot katsastamassa ja luontokeskuksella taas kortteja lähettämässä. Tuvalta tulimme alueen ainoalle päätielle ja ylitimme sillan toiselle puolelle jokea, takaisin reitille. Paikalla oli muutamia leiriyrittäjiä mutta tyhjiltä näyttivät tähän aikaan vuodesta. Reitti jatkui taas nuorehkona mäntymetsänä ja kangaspolkuna, välillä muutamia suoalueita viistäen. Pienen kivisen kumpareen jälkeen tulimme joen hakkaamaan taitoskohtaan, jossa ylitimme pari riippusiltaa kaksikerroksiselle autiotuvalle, ulkonäkö oli melkein myllyn näköinen. Tupa oli kostean kolea ja vaati lämmitystä jonkin aikaa. Syötyämme tupaan iski kolme vaeltajaneitoa joilla näytti olevan matka vasta alussa. Tyttöjen evästettyä ilta oli jo pimeä ja tupa vaaka-asennossa... nukkumassa. Vielä pari isäntää tupaa erehtyi illan aikana, mutta jatkoivat kuitenkin matkaa, tuvan ylinen ei ollut kovinkaan häävi lepopaikka tällä paikalla.

7. päivä: Taivalköngäs - Savilampi

Päivä oli jo pitkällä ennen kuin jatkoimme matkaa, tarkoitus olikin iskemä vain seuraavalle tuvalle, joka oli vain muutamien hassujen kilometrien päässä. Lähtöä aloittaessamme paikalle oli tulvahtanut muutamia saksalaisia vaeltajia, jotka evästivät pihalla. Kuva paikasta ja menoksi. Maasto jatkui edellisen veroisena mäntymetsänä ja parin kumpareen jälkeen tulimme tuvalle, joka oli joen toisella puolella. Tupa oli taas autio ja iskettyämme rinkat nurkkaan kävimme ihmettelemässä viereisen joen yläjuoksun rinteitä, Oulangan kanjonia. Palattuamme tuvalle ja aterioinnin jälkeen tuumimme vielä miten pääsemme seuraavaksi aamuksi Hautajärvelle bussia odottamaan. Sissi meiningillä päädyimme lähtemään yön syliin, joten aikaisin nukkumaan jottei etapille nukahda. Iltamyöhään tupaa tuli pari Hautajärveltä taivaltanutta kaveria, jotka tietysti iltaunet pilasivat.

8. päivä (yö...): Savilampi - Hautajärven luontotupa
Vastasimme samalla tavalla iskiessämme keskiyön jälkeen matkaan. Tässä vaiheessa on kai todettava ettei meillä ollut matkassa muuta lamppua kuin allekirjoittaneen pöllönkatse... Reitti lähti mäntymetsää suhteellisen kirkkaassa yökelissä ja palan matkaa edettyämme näkö tottui reitin erottamiseen. Kaverillani oli kuitenkin sen verran ongelmia näkemisen suhteen että polviensa kanssa, joten matka eteni verkkaisesti. Reitti seurasi useita kilometriä jokea ylävirtaan, ja lähti sitten vihdoin erkanemaa muutaman suoalueen viertä hakkuualueella ja soratien varteen. Tällä kohdin oli merkitty alku ja kartta jälkeen jääneestä reitistä. Lähdimme seuraamaan tietä eteenpäin mutta taas alkoivat käännösten kiemurat. Otimme heti alkuun turhan käännöksen ja hukkasimme reitin merkit. Jatkoimme kuitenkin kuvittelemaamme oikeaan suuntaa ja tunnin päästä olimmekin taas pikitien varressa ja muutaman sadan metrin päässä Hautajärven luontotuvalta. Aikaa bussin tuloonkin oli vielä ruhtinaallisesti. Iskimme rinkat tuvan eteen ja yritimme pitää lämpöä vilpoisessa aamuyössä. Sitten tietysti kävi niin ettei bussia kuulunutkaan tiedettyyn aikaan. Puoli tuntia kului eikä bussia kuulunut. Tuvalle ilmestyi paikallisia metsämiehiä ja kun heilläkään ei bussista tietoa ollut, saimme kyydin eteenpäin seuraavalle huoltoasemalle, josta otimme taksin Kuusamoon. Siinä huoltoasemalle päästyämme bussi tietysti viiletti ohi, jolloin ei voinut kuin nauraa. Virhe oli tietysti tullut siinä että emme olleet huomioineet bussien kouluaikatauluja. Noh, taksilla Kuusamoon pököttäen ja heitettyämme rinkat matkahuollon säilöön, iskimme viereiseen kuppilaan poronkäristyksen kimppuun. THE END