Aloitteleva voimaharjoittelija

Paras saliohjelma aloittelijalle

13.6.2020

Mikä tahansa treeni on parempi kuin ei treeniä, ja syömällä terveellisemmin pystyt pudottamaan painoa.

Mutta jos haluat välttää loukkaantumisia, rakentaa fysiikan, josta voit olla ylpeä ja muutenkin parantaa elämänlaatua, suosittelen voimaharjoittelun aloittamista.

Voimaharjoittelussa on naurettavan monia etuja. jokaisen ihmisen, huolimatta iästä, sukupuolesta tai koosta tulisi tehdä voimaharjoittelua jonkinlaisessa muodossa

4 Syytä miksi voimaharjoittelu parantaa elämänlaatua.

  1. Kehosi on pakotettu polttamaan kaloreita rakentaakseen lihaksia. Ja tämä efekti jää päälle vielä treenin jälkeenkin 24-48 tunniksi, mikä tarkoittaa että 30 minuutin voimaharjoittelu polttaa huomattavasti enemmän kaloreita kuin 30 minuutin aerobinen.
  2. Voimaharjoittelu tekee jokapäiväisistä askareista paljon turvallisempia, niin ostosten kantamisesta kuin portaiden kävelystä.
  3. Voimaharjoittelu parantaa suorituskykyä useimmissa muissakin aktiviteeteissä
  4. voimaharjoittelulla pystyt rakentamaan haluamasi fysiikan.

Mitä on voimaharjoittelu?

Yleisimmin voimaharjoittelulla tarkoitetaan treeniä, joka pakottaa kehon lihakset epämukavuusalueelle, jotta ne kehittyisivät vahvimmiksi.

Eli stimuloit niitä ulkoisesti (esimerkiksi punnerruksilla, kyykyillä tai vaikka kauppakassin kantamiselle) tämän seurauksena lihakseen tulee pieniä mikrovaurioita, jotka korjaantuvat ja vahvistavat lihaksia uusiin haasteisiin muutaman seuraavan päivän aikana.
Voimaharjoittelua voi tehdä muuallakin kuin salilla, kotona voit helposti suorittaa useaita liikkeitä kehonpainolla tai kotoa löytyvillä esineillä.

Esimerkiksi aluksi voit aloittaa harjoittelun kahdella yksinkertaisella liikkeellä: punnerrus ja kyykky.

Lupaan että jo yksinkertaisimmilla liikkeillä, kuten punnerrus, kyykky ja leuanveto, pystyt kehittämään huomattavan määrän voimaa ja laskemaan rasvaprosenttia?

Mutta miten me sitten kehitymme? Progressiivisella ylikuormituksella.

Progressiivinen ylikuormitus sanana saattaa kuulostaa erittäin monimutkaiselta, mutta sitä se ei ole. progressiivisella ylikuormituksella tarkoitetaan että haastat lihaksia aina joka treenissä hieman edelliskertaa enemmän. Näin keho saa aina enemmän vastusta ja joutuu kasvamaan sopeutuakseen.

Miten aloitan Voimaharjoittelun tänään?

Valitse yksinkertainen aloittelijalle suunnattu treeniohjelma ja aloita tänään.

Ei aikaisempaa treenikokemusta tai kuntosalia? aloita yllämainituilla perusliikkeillä?

Valmis menemään salille? Valitse aloittelijalle suunnattu treeniohjelma

Mutta muista, tee joka treenistä aina edellistä haastavampi, vaati se sitten vain yhden toiston, kuten punnerruksen, leuanvedon enemmän.