OHJELMALÄHTEEN ASENNUS



Tästä lähdettiin liikkeelle... Toyotan alkuperäinen CD-radio istuu kojelautaan nätisti ja on helppokäyttöinen. Ominaisuuksia ei kuitenkaan juurikaan löydy ja se tärkein, eli äänenlaatu, on kaikin tavoin heikko. Uutta siis piti keksiä.
Homma aloitettiin marssimalla paikallisen Toyota-kauppiaan varaosatiskille ostamaan sopivaa asennus-sovitetta kunnolliselle din-kokoiselle soittimelle. Vastaus oli asiallinen, mutta sisällöltään kohtalaisen tyly...
"Ei ole sellaista sovitinta olemassa, eikä tuohon voi soitinta muutenkaan vaihtaa kun menee ajotietokone sekaisin." Jaaha...
Soittelin sitten Audio Designin sovitteita edustavalle Sillanpään Hessulle ja Hessu vahvisti asian sovitteen saatavuuden osalta. Ei ole saatavilla.
En kuitenkaan vielä luovuttanut, vaan muistelin jossain esitteessä nähneeni Verson kojelaudassa navigointilaitteen näytön. Näytön ympärillä taas oli kojelautaan nätisti istuva hopean värinen kehys, josta voisi mahdollisesti askarrella itse tarvittavan sovitteen.
Kuva kehyksestä löytyi netistä ja taas oli edessä reissu paikallisen Toyota-kauppiaan luokse. Todella ystävällisen ja palvelualttiin varaosamyyjän kanssa katseltiin yhdessä koneelta haluttua kehystä. Oikean näköinen alkuperäinen Toyota-osa löytyi n. 20 minuutin etsiskelyn jälkeen koneelta. Varastossa moista kummajaista ei ollut, vaan osa pantiin samantien tilaukseen, hinta kun oli lähes naurettavan edullinen (alle 10euroa). Kahdessa päivässä oli haluttu osa kädessä! Erittäin suuret kiitokset Rinta-Joupin Autoliike Vaasa ja Toyotan varaosa-maahantuonti!
Samalla ostin yleismallisen Toyota-ISO -johtoadapterin, jolla saa ISO-liittimillä varustetun soittimen näppärästi liitettyä Toyotan omiin johtoihin.
Navin kehyksen varaosanumero on muuten 55417-0F010 mikäli joku on samanlaiseen projektiin ryhtymässä.




Tein reikään sopivan levyn 8mm vanerista kuviosahan avulla. Levyyn sahailin din-kokoisen aukon Beckerin soittimelle ja verhoilin lopuksi levyn tallista löytyneella DLS:n mustan verhoiluhuovan jämäpalalla.
Muovisen kehyksen takapuolelle kiinnitin muutamalla ruuvilla ja epoksiliimalla samaisesta vanerista sahatut "tukipalat". Näihin palikoihin sitten ruuvasin em. vanerilevyn
Kuvassa näkyy myös antenniadapteri, jota tarvitaan Toyotan käyttämän "pitkän" antenniliittimen kiinnittämiseen yleisemmin käytössä olevaan "lyhyeen" liittimeen.




Ihan asialliseltahan tuo näyttää edestäpäinkin... :D



Alkuperäisen soittimen irroitus kävi sitten ensikertalaiseltakin varsin helposti ja nopeasti.




Soittimen molemmilla sivuilla on panelit, jotka ovat kiinni klipsuilla. Irroittaminen kannattaa aloittaa alareunasta. Katso kuvasta klipsujen suunta...




Seuraavaksi pitää irroittaa puhaltimen kytkimet sisältävä paneli. Sivuilla olevat ruuvit ovat hyvin näkyvissä ja kolmas ruuvi löytyy keskimmäisen kiertokytkimen alta. Kytkimen "väänninosa" irtoaa kevyesti vetämällä.




Itse soitin on useammalla ruuvilla kiinni tukevissa raudoissa. Raudat taas ovat kahdella pultilla/puoli (eli 4:llä yhteensä) kiinni kojelaudan rungossa. Takimmaiset pultit aukeavat helpoiten 10mm hylsyn ja piiitkän avaimen avulla.
Älä pudota pultteja kojelaudan sisään!
Kojelaudan sisään pudonneet pultit saa pois ruuvaamalla auki keskikonsolin alimmaisessa panelissa kuskin puolella olevan pienen ruuvin. Tämän jälkeen voi panelia hieman raottaa ja noukkia pultit talteen. Panelin terävä reuna raapii kämmenselkään kipeitä nirhaumia.




Soitin on kiinni kojelaudan rungossa enää neljällä klipsulla ja irtoaa kevyesti vetämällä. Soittimen yläpuolella olevat varoitusvalot yms. ovat kiinni yhtenäisessä palikassa. Se taas on kiinni soittimessa kuvan mukaisilla kiinnikkeillä




Kiinnitä johdot (plug'n'pray), yksi alkuperäisessä soittimessa ollut liitin jää tässä vaiheessa kokonaan kiinnittämättä. Siihen tulee vain ajotietokoneen johtoja, joten itse soittimen toimintaan sillä ei ole vaikutusta. Paina uuden soittimen sisältämä palikka paikalleen ja testaa soittimen toiminta. Irroita palikka ja kiinnitä unohtunut yläreunan varoitusvalopalikka. Kiinnitä soitinpalikka uudestaan ja kasaa loput käänteisessä järjestyksessä




Soitin lähes valmiina paikallaan. Jotta ratissa oleva ajotietokoneen "selainnappula" saadaan toimimaan, pitää vielä kiinnittämättä jääneestä liittimestä yksi piuha maadoittaa. Soittimen haluama nopeus-signaali ei Versossa tule soittimelle asti, joten se on ryövättävä mittariston takaa. Näistä kirjoittelen lisää kunhan ehdin tekemään kaiken valmiiksi.