TAKALUUKUN ASENNUKSET



No joo, niinhän se sitten karkasi mopo käsistä (taas), kun erehdyin parin vuoden tauon jälkeen vierailemaan EMMA Finlandin finaaleissa. Tarkoituksena oli alunperin tehdä mahdollisimman yksinkertainen setti (mankka, pääte ja 5 kaiutinta) laadukkailla komponenteilla, mutta kisa-autoja katsellessa ja kuunnellessa kuitenkin alkoi mielessä jylläämään ajatus viiveistä... Kotimatkalla sitten asiaa mietiskeltiin ja puhelimen päähän osui eräs EMMA:n aktiivinen kilpailija/tuomari, jolla oli sattumalta tarkoitukseen sopiva prosessori ylimääräisenä ja vielä ihan sopuhintaan. ;) Prossu tuli sitten viikon ankaran pohdiskelun jälkeen ostettua...

Prosessori siis valittiin lähinnä saatavuuden perusteella, mutta hankittu Alpine PXA-H700 pärjää silti ominaisuuksillaan lähes missä seurassa tahansa. Tällä pystyy toteuttamaan mm. aktiivisen 4-tie setin viiveineen... Suurin osa ominaisuuksista jää toki tässä projektissa käyttämättä, koska vahvistinkanavia on pääkaiuttimilla vain kaksi. Riittävästi sitä säädettävää on toki tässäkin. :)

Vahvistimeksi valittiin edellisessäkin autossa ollut 4-kanavainen Xetec P4. Ääneltään se on hyvä, tehoa on "riittävästi" ja ennenkaikkea se on varsin kompaktin kokoinen (28x28x7cm). DSP:n hankkimisen jälkeen vahvistinkanavia voisi toki olla useampikin, mutta kustannus-syistä toistaiseksi tullaan toimeen tällä. 5-kanavainen Xetec P5 toki pyörii päiväunissa, mutta...

Subin valinta aiheuttikin sitten eniten päänvaivaa. Tarkoituksena kun oli asentaa subi takaluukun välipohjan alle, jolloin upotussyvyytta elementillä saisi olla vain n. 10cm. Lisäksi mulla on joku perversio pyrkiä käyttämään sellaisia laitteita joita ei muilla ole, joten valikoimaa ei tuntunut olevan yhtään. Joni Korpi sitten Autosoundin keskustelupalstalla vihjaisi itse kokeilemastaan Seasin elementistä, joka voisi olla mun tarkoituksiin just soppeli. Olin sitten yhteydessä Gradientin (Seasin maahantuoja) Jorma Salmeen ja parin sähköpostin vaihdon jälkeen päätettiin elementti tilata. Elementti tosin on varustettuja vaiheplugilla ja kaavailtu asennuspaikka varsin likaisessa autoympäristössä aiheuttaa melkoisen vaurioriskin. Onneksi Jorma Salmi keksi, että plugin voi ottaa pois ja tilalle liimailla ihan tavallisen pölykupin, minkä hän sitten tekikin ennen elementin toimitusta.



Takaluukun asennukset ovat ihan peruskamaa, eikä niissä ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Vastaavista löytyy paljon parempiakin selostuksia ympäri nettiä, joten en tähän paljoa aikaa tuhlaa.
5-paikkaisessa Versossahan on takaluukussa välipohja, jonka alla on muovilokerikko pikkutavaroille, tunkille, kolmiolle jne... (7-paikkaisessa sinne pohjan alle taittuu taaimmainen penkkirivi, joten tätä sepostusta ei kannata 7-paikkaisen omistajien lukea.)
Tarkoitus oli alunperin käyttää hyväksi sitä lokerikkoa ja pultata laitteet siihen kiinni + lasikuidun avulla vääntää siihen subikotelo. Kävin kuitenkin kyselemässä uuden lokerikon hintaa jo tutuksi tulleesta Toyota-huollosta. Yli 800 euroa! En sitten silpunnut alkuperäistä vaan se nostettiin ehjänä pois... Lokero on kiinni kahdella klipsulla (takalokasuojien välissä olevaan palkkiin lokerikko kiinnitetään näillä klipsuilla) ja kolmella pultilla. Klipsut ovat lujassa ja teräväreunaiset, joten kannattaa harkita käyttävänsä jotain työkalua tai edes hanskoja (too late...) Pultit ovat ihan lokeron takareunassa, kaksi reunoissa hyvin näkyvilla ja kolmas tunkin alla.



Homma aloitettiin pulttaamalla takaluukun pohjalle vanerilevy (aiemmin maittujen pulttien avulla), laitteiden kiinnitysalustaksi sekä subikotelon pohjaksi.



Tilaa ei ollut paljon, koska takaloksujen välissä kulkee noin 10cm korkea vahvikepalkki ja subille pitäisi saada sellaiset 25l kotelotilavuutta. Tila on myös erittäin matala ja subikotelolle jääkin sisäkorkeutta vain 10cm vaikka seinamävahvuus on nipistetty liiankin ohkaiseksi (toivottavasti kotelon sisään tulevat vahvikkeet tätä hieman kompensoivat).
Vahvistimelle ja prosessorille tehtiin oma laatikkonsa, jonne rakennettiin vielä välipohja. Välipohjan alle saatiin kätevästi piiloon suurin osa piuhoista. "Laitelaatikko" verhoiltiin lopuksi mustalla huovalla.



Tällainen siitä sitten tuli "valmiina". Päätteen ja prossun päälle tein luonnollisesti tukevan peitelevyn (joka on kyllä saman värinen kuin muukin lattia, kuva vain hieman hämää.) Subille on vielä edessä sopivan ritilän askartelu. Seas on rungoltaan hieman tavallisia autokäyttöön tarkoitettuja elementtejä suurempi, joten normiritilät ovat liian pieniä. Kuvassa näkyy verhoillun pohjalevyn ja takapenkkien välissä vielä rakoa. Siellä on suurinpiirtein kolmionmuotoinen reilut 20cm syvä ja saman verran leveä tila, jonne on tulevaisuudessa tarkoitus askarrella jonkilainen laatikko tunkille yms. tarvikkeille. Tavaratilan pohjaa ei tämän asennuksen takia jouduttu korottamaan yhtään, itse asiassa pohja on nyt jopa pari milliä alempana kuin alkuperäinen välipohja. Käytännön kuormaustilaa ei takaluukuusta siis menetetty yhtään.;)



Pääte ja prossu mahtuvat tilaansa juuri ja juuri... Tilaa ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä ja mm. päätteen sulakkeen mahdollisesti kärvähtäessä, pitää irroittaa koko vahvistin jotta mahtuu sulakkeen vaihtamaan. Sulakeblokissa tosin on hieman pienempi sulake, joten tästä tuskin tulee ongelmaa. Sulakeboki on muuten sijoitetty vahvistinlaatikon ulkopuolelle, kuvassa näkyy irroitettava suojalevy aivan vas. reunassa. DLS:n RCA-liittimet olivat myös yllättävän pitkät, joten niille joutui sahailemaan hieman lisätilaa sivuseiniin. (Pitäisköhän ensi kerralla mitata etukäteen...) Suojalevylle tehtiin tuet alumiinisesta kulmalistasta, jolla saatiin asennukseen vähän viimeistellympi vaikutelma ja kivan näköinen musta/alumiini/hopea-teema. Kuvissa auto on asennusten jäljiltä vielä imuroimatta ja siistimättä, parempia kuvia on mahdollisesti tulossa vielä joskus... Tai sitten ei...