Object Diagram

Object Diagram - ooa_modell - [ooa_modell.obd.html]

Objects

Object: problemområde
Class: (Unspecified)

Definition:
Den del av omgivningen som administreras, övervakas
eller styrs med hjälp av datasystemet

Object: användningsområde
Class: (Unspecified)

Definition:
En organisation som administrerar, styr eller övervakar
problemområdet

Object: analysdokument
Class: (Unspecified)

Beskriver den objektorienterade analysen och ligger till grund
för det fortsatta designarbetet.
(Kapitel 16)

Object: designdokument
Class: (Unspecified)

Beskriver den objektorienterade designen och dokumentationen
fungerar som ett hjälpmedel att kommunicera i projektet.
Då systemet är färdigt är det en dokumentation som är till hjälp
för underhåll och fortsatt utveckling.
(Kapitel 16)

Object: klass
Class: (Unspecified)

Object: användare
Class: (Unspecified)

Object: systemplanerare
Class: (Unspecified)

Object: datasystem
Class: (Unspecified)

Object: gränssnittskomponent
Class: (Unspecified)

Object: funktionskomponent
Class: (Unspecified)

Object: modellkomponent
Class: (Unspecified)

Object: 'analys av AO'
Class: (Unspecified)

Ger en metod för att analysera användningsområdet och
resultatet dokumenteras med hjälp av UML-diagram
(Kapitel 6,7,8)

Object: 'analys av PO'
Class: (Unspecified)

Ger en metod för att analysera problemområdet och
resultatet dokumenteras med hjälp av UML-diagram
(Kapitel 3,4,5)

Object: programmerare
Class: (Unspecified)

Object: 'design av arkitektur'
Class: (Unspecified)

Beskriver filosofi och ställningstaganden för att bilda en vettig
process- och komponentarkitektur för systemet
(Kapitel 9,10,11)
Balansera flera kriterier
Delar med hög samhörighet och låg koppling

Object: 'design av komponent'
Class: (Unspecified)

Object: struktur
Class: (Unspecified)

Object: händelse
Class: (Unspecified)

Object: beskrivningsteknik
Class: (Unspecified)

Beskrivningsteknik kan definieras som ett delvis formaliserat text-
och grafikbaserat språk för beskrivning av ett datasystem
och dess omgivning

Object: UML
Class: (Unspecified)

Object: krav
Class: (Unspecified)

Anger mål genom att ställa krav på det kommande datasystemet
(Kap 9)
t.ex. Användbart - Säkert - Effektivt - Korrekt - Återanvändbart -
Portabelt

Object: komponentarkitektur
Class: (Unspecified)

Object: attribut
Class: (Unspecified)

Object: operation
Class: (Unspecified)

Object: classD
Class: (Unspecified)

Object: usecaseD
Class: (Unspecified)

Object: sequenceD
Class: (Unspecified)

Object: stateD
Class: (Unspecified)

Object: processarkitektur
Class: (Unspecified)

Object: verksamhet
Class: (Unspecified)

Object: fönster
Class: (Unspecified)

Användargränssnittet mellan användare och datasystemet

Object: Systemplaneringsmetod
Class: (Unspecified)

Erbjuder en metod att bygga datasystem
En användbar metoden beskrivs i boken
Lars Mathiassen m.fl. 1998 "Objektorienterad analys och design"

Object: 'systemplanerare 2'
Class: (Unspecified)

Object: 'Annat datasystem'
Class: (Unspecified)